loading...
دبیران گروه عربی آموزش و پرورش خرمشهر
خزاعل بازدید : 52 سه شنبه 29 بهمن 1392 نظرات (0)

در فارسی اگر چند کلمه ی معطوف دارای مضاف الیه یکسان باشند فقط در پایان آخرین کلمه، مضاف الیه می آید، ولی در عربی مضاف الیه را باید در انتهای همه کلمات مضاف الیه اضاف کنیم.

 

دین و جان و وطن خود :     دینه و نفسه و وطنه

علی کتاب و دفتر وکیف خود را روی میز گذاشت.      جعل عليّ کتابه و دفتره و محفظته علی المنضدة.

 

اخ + مصدر : می تواند به صورت صفت ترجمه شود.      أخو العلم : عالم

 

به ادامه مطلب بروید ...

خزاعل بازدید : 86 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)

                                   بسمه تعالی

موضوع : دعوت به جلسه آموزشی گروه عربی شهرستان خرمشهر

احتراماً به اطلاع کلیه دبیران درس عربی مقطع متوسطه میرساند که جهت بحث و تبادل نظر در مورد روش ها و فنون ترجمه عربی به فارسی و بالعکس در جلسه مورخه92/11/20 روز یک شنبه ساعت 16  در دبیرستان نمونه دولتی دخترانه خرمشهر حضور به هم رسانند .

خزاعل بازدید : 93 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)

نقد و بررسی سوالات سوم رشته تجربی و ریاضی  خرداد 92

به طور کلی سوال ها خیلی خوب و مناسب طراحی شده و موارد ذیل قابل ذکر است .

  1. سوال سوم یعنی درک مطلب،قبلا در این قسمت علاوه برسه سؤال مفهومی سؤلاتی نظیر اعرب ما اشیر الیه بخط ،عین کلمة اعرابه محلی و....طرح می شداما جدیدا بخشی از بارم این سوال را به پرسشهایی نظیر تشخیص اسمی جمع یا ذکر نوع جمع ویا تعیین مفرد این جمع اختصاص دادند که این نوع پرسشها مناسب میباشد .

 

  1. برای ترجمه لغات وکلمه ها، جمله ای مطرح شده و زیر کلمه مورد نظر خطی کشیده شده.البته این کار جدیدی وبرای دانش آموزان مورد پسند است زیرا براحتی می توانند پاسخ صحیح را بنویسند.
  2. در مورد فوق در برخی از سؤال ها علاوه بر اینکه کلمه مورد نظر در جمله بکار برده شده،در پرانتز چند گزینه داده اند وانتخاب ترجمه صحیح مد نظر بوده .یعنی دانش آموز حتی اگر ترجمه ی کلمه ای را نداند با این گزینه ها براحتی پاسخ صحیح را حدس می زند.
  3. در سالهای قبل در طراحی سؤال عین الترجمة الصحیحة فقط سه جمله داده می شد ،اما در این سوال شش جمله داده شده یعنی اگر دانش آموزی ترجمه یک جمله را اشتباه انتخاب کند تنها 25/0 نمره از ایشان کم می شد بعبارتی طرح سؤال بیشتر با بارم کمتر در این قسمت بسیار مناسب است .
  4. در سؤال نهم تشخیص چندین مورد خواسته شده مثلا تمییز،مفعول فیه ،فعل مهموز و... بهتر است در پاسخنامه برای هر یک از موارد فوق جای خاصی تعیین شود .مانند

تمییز ......... مفعول فیه ............  3-فعل مهموز...............4- حال........... 5- نوع حال ........

تااولا دانش آموز چیزی یا موردی را از قلم نندازد،و ثانیا پاسخ در جای مناب خود بنویسد .

 

در خاتمه برای تمامی همکاران ارجمند آرزوی موفقیت سربلندی وسرفرازی رااز خداوند منان دارم .

 

سلیمه منصوری نیا سرگروه عربی شهرستان خرمشهر

 

 

خزاعل بازدید : 89 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)

                                                          بسم الله الحمن الرحیم

نقد و بررسی سوالات چهارم انسانی خرداد 92

  1. در کل سوال ها خیلی خوب و مناسب طراحی شده فونت آن بزرگ و حرکتها بخوبی  روی حروف قرار گرفته و براحتی قابل رؤیت می باشد ،هرچند طراحی سؤال ها در 3 صفحه در ابتدای جلسه برای دانش آموزان ممکن است موجب استرس واضطراب آنها شود اما خیلی بهتر است .

                  

  1. در مورد بارم بندی فاز اینکه 12 نمره به ترجمه و8نمره به قواعد اختصاص داده شده مناسب است. زیرا دانش آموزان می توانند با کسب نمره بیشتر از ترجمه ،نمره رضایت بخشی را بدست آورند .

 

  1. در سوال اول جمله های چهارم و هفتم طولانی هستند ضمن اینکه یکی چندین فعل دارد و دیگری از سه جزء تشکیل شده و بارم 5/0 کم است لذا بهتر است در انتخاب جملات ترجمه دقت بیشتری شود .تا مثلا بخاطر عدم ترجمه یک فعل25/0 از آنها کم نشود .

 

  1. سوال دوم وششم خیلی خوب و طراحی چنین سوالاتی به این نحو قابل تحسین است چرا که ترجمه واژگانبا توجه به جمله مورد نظر است زیرا یک کلمه ممکن است معانی متعددی داشته باشدوبا توجه به جمله معنای مورد نظر بدست می آید.

 

  1. در سوال سوم  یک بتت شعر داده شده وانتخاب ترجمه صحیح مورد نظر بوده وطراح سوال کلمه (کنهها ) راعمق ترجمه کرده ،بله این کلمه معنای عمق را می دهد اما بهتر بود از کلمه حقیقت استفاده می شد زیرا در این بیت درک حقیقت زندگی است . پس ترجمه نباید تحت اللفظی باشد و با توجه به عبارت (النص یموت فی الترجمة ) بهتر است مفهوم دقیق آن بیان شود .

 

  1. از اینکه سوال اعراب و تحلیل صرفی ازهم تفکیک شده وبارم مختص آن کمتر شده خیلی بهتر است زیرا اغلب دانش آموزان بویژه از تحلیل صرفی می نالند ورغبتی به پاسخگویی به این سؤال را ندارند.

 

  1. در سؤال نهم تشخیص چندین مورد خواسته شده مثلا تمییز،مفعول فیه ،فعل مهموز و... بهتر است در پاسخنامه برای هر یک از موارد فوق جای خاصی تعیین شود .مانند
  1. تمییز ....... 2- مفعول فیه ........  3- فعل مهموز.........4- حال........... 5- نوع حال ........

تااولا دانش آموز چیزی یا موردی را از قلم نندازد،و ثانیا پاسخ را در جای مناب خود بنویسد .

 

در خاتمه برای تمامی همکاران ارجمند آرزوی موفقیت سربلندی وسرفرازی رااز خداوند منان دارم .

 

سلیمه منصوری نیا سرگروه عربی شهرستان خرمشهــر

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 165
  • بازدید سال : 1,913
  • بازدید کلی : 15,784